Екстремальний семестр: як викладачам впоратися із викликами дистанційного навчання

Другий місяць поспіль навчальні заклади продовжують навчання он-лайн. Якщо для багатьох світових ЗВО дистанційний формат навчання не був чимось абсолютно новим, більшість вітчизняних викладачів змушені були починати фактично з нуля. Деструктивні емоційні впливи, пов’язані із самою пандемією, помножилися на психологічне напруження від докорінної зміни робочого укладу.

Узагальнимо декілька порад від фахівців факультету психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка та Української психологічної асоціації щодо того, як впоратися з викликами «екстремального семестру».  

Усі ми тепер студенти. Просто прийміть цю думку!

Необхідність у стислі терміни організувати тривалий дистанційний освітній процес змусила викладачів інтенсивно вчитися вчити по-новому. Ще пару місяців тому назад більшість викладачів навіть не знали слів Zoom, Moodle,  Google-classroom, Microsoft Teams. Тепер же семимильними кроками опановуємо новий досвід.

  • Важливо не боятися вчитися! Для он-лайн роботи потрібно не так багато навичок. Більшість освітніх платформ є простими та інтуїтивно зрозумілими. І кожне нове просте досягнення вже допомагає опанувати наступну опцію.
  • Виокремлюйте прості прикладні освітні задачі та шукайте шляхи їх вирішення. Ми не можемо опанувати все й одразу. Масштаби демотивують! У той час, як підхід «задача – вирішення», дає відчуття прогресу та мотивує до подальших кроків.
  • Синдром початківця провокує тривожність та дискомфорт. Компенсуйте власні побоювання більш ретельною попередньою підготовкою, тренувальними підключеннями, практикуйтеся на членах родини чи близьких друзях.
  • Не починайте дистанційні курси з нуля, вдосконалюйте попередні напрацювання, поступово інтегруючи їх в он-лайн середовище.
  • Не соромтеся звертатися за допомогою. Вчаться одночасно усі ваші колеги, і нікого зараз не здивуєш запитанням: «А як Ви це робите»?
  • Не бійтеся недосконалості та помилок. Прямо кажіть студентам «Я роблю це вперше», «Зараз пробую зробити це краще». Ви не втратите свій авторитет – навпаки, викликаєте повагу як викладач, який прагне розвиватися, проявляє гнучкість та використовує сучасний підхід.

Пристосуйтеся до нового середовища

Викладання в он-лайн середовищі, безумовно, має свою специфіку і треба враховувати певні нюанси, щоб оптимізувати навчальний процес.

  • Фахівці засвідчують, що проведення онлайн зустрічей, семінарів та лекцій є більш енергозатратним, ніж аналогічні форми безпосереднього спілкування. Люди втомлюються, швидше втрачають фокус та концентрацію. Скорочуйте час на проведення занять он-лайн, розбавляйте їх завданнями для індивідуальної роботи або робіть разом зі студентами перерви.
  • Доповнюйте он-лайн лекції додатковими методичними матеріалами, які студенти зможуть переглянути в своєму ритмі у зручний час. Якщо читаєте лекції онлайн – за можливістю викладайте їх в записі.
  • Технічні можливості та навички роботи в онлайн середовищі у всіх є різними. Підлаштовуйтеся під ритм тих, кому важче. Модеруйте групові заняття, щоб дотримуватися регламенту та давати рівні можливості усім учасникам зустрічі.
  • Відсутність очного контакту, можливості спостерігати за реакцією студентів позбавляє нас звичної для аудиторної роботи гнучкості. Частіше звертайтеся до студентів із запитаннями, щоб моніторити уважність, рівень включеності та усвідомлення викладеного матеріалу.
  • Без очного контакту ми втрачаємо також потужний мотиваційний чинник – живий відгук на нашу роботу. Робіть процес навчання діалогічним,  проявляйте емоційну реакцію та заохочуйте до цього студентів (смайлики та лайки ще ніколи не були такими затребуваними).
  • Читаючи лекцію перед монітором, уявляйте студента, який захоплювався Вашими лекціями в аудиторії.
  • Фіксуйте час при он-лайн викладанні. Захопившись, можна читати лекцію і дві, і три години поспіль. Встановлюйте на телефон будильник, який буде імітувати дзвінок, і вмійте вчасно зупинитися!

Оптимізуйте систему навчання та оцінювання

  • Принцип «краще менше, але краще» – цілком виправданий на період карантину. Не намагайтеся зробити усе так само якісно, оригінально, фундаментально, як це було під час аудиторного навчання. Прийміть думку, що «так само» не вийде – вийде інакше. Не тисність на себе. Можливо, це не найкращий час для прояву перфекціонізму.
  • Структуруйте матеріал в межах тематичних блоків. Робіть кожний блок містким та лаконічним, але логічно завершеним. Поступальне опанування матеріалу такими дрібними порціями буде легшим і у виконанні, і для сприйняття студентами.
  • Скоротіть обсяги завдань – виконання завдань у письмовій формі та дистанційне навчання саме собою займає більше часу, студенти перенавантажені, а Ваш предмет у них не єдиний!
  • Вибирайте більш структуровані формати завдань, які вимагають менше часу на перевірку, опануйте створення тестів на спеціальних платформах (наприклад, у Google forms), які передбачають автоматичну перевірку, щоб спростити собі роботу.
  • Подбайте про зворотній зв’язок. У багатьох студентів формується відчуття, що вони відправляють завдання в пустоту. Ми не завжди можемо відповісти кожному, тому налагоджуйте зворотній зв’язок у груповому форматі: пояснюйте типові помилки, відмічайте найкращі зразки у повідомленнях на групову пошту, студентських групових чатах, своїх Google-classroom.
  • Налагодьте систему оцінювання таким чином, щоб студенти могли бачити свій прогрес та кількість балів, отриманих за виконання певних завдань.

Проявіть особистісну позицію

У процесі дистанційного навчання важливо залишатися для студентів моральним авторитетом, адже ми можемо дати їм значно більше, ніж академічні знання.

  • Звертайте увагу студентів на важливість заходів, пов’язаних з особистою безпекою та піклуванням про здоров’я під час карантину.
  • Проявляйте солідарність, визнавайте, як важко нам усім дається карантин, відмічайте, що через власні обмеження студенти зробили реальний внесок у подолання пандемії.
  • Станьте для них надійним джерелом інформації, особливо в питаннях, пов’язаних з навчальним процесом чи сферою вашої професійної компетентності.
  • На прикладі соціально-економічних процесів, що супроводжують пандемію, демонструйте студентам важливість толерантності, витримки, взаємопідтримки, критичності мислення тощо.
  • Проявляйте небайдужість, людяність, доброзичливість. Намагайтеся підтримувати оптимістичний настрій колег та студентів.

Навряд чи хто-небудь із викладачів згадуватиме цей семестр як період, схожий на позапланову відпустку. Сьогодні нам важко. Втім, досвід та нові навички, набуті в період карантину, обов’язково стануть у пригоді завтра, наблизивши нас до давно назлірого переходу української вищої школи до інноваційних методів навчання та найкращих світових практик.